۲۸ آبان ۱۴۰۴، ۱۳:۲۹

خیانت به محیط زیست با ژست حمایت از حیوانات

خیانت به محیط زیست با ژست حمایت از حیوانات

بسیاری از کسانی که با شعار حمایت از حقوق حیوانات در شهر به گربه‌ها غذا می‌دهند در واقعیت نمی‌دانند که این کار باعث بروز چه خطرات و آسیب‌هایی در نظام طبیعت و محیط زیست می‌شود.

خبرگزاری مهر - مجله مهر: در فرهنگ ایرانی‌ها و در آئین مسلمانی ما تا بوده کمک به حیوانات پسندیده و حیوان آزاری امری مذموم شده است. شاید برای همین است که پای پنجره خیلی از خانه‌ها همیشه یک کاسه آب و غذا برای پرنده‌ها و گربه‌ها جا خوش کرده. اما این محبت جمعی چند سالی می‌شود که شکل اشتباه و غلطی (علی الخصوص درباره گربه‌های شهری) به خودش گرفته است. به دنبال همین موضوع هم در سال‌های اخیر، یک صحنه آشنا درپارک‌ها و کوچه‌های تهران به چشم می‌خورد آن هم شهروندانی هستند که با ظرف‌هایی از پسماندهای غذایی یا خوراک‌های مخصوص حیوانات، گربه‌های محله را دور خود جمع و سیر می‌کنند. با اینکه نیت اغلب این افراد مهربانی و حمایت از حقوق حیوانات است، اما روندی که قرار بود یک حرکت انسانی باشد، حالا در بسیاری از محله‌ها به موضوعی بحث‌برانگیز و حتی مشکل‌ساز تبدیل شده و حیواناتی که تا پیش از این خودشان با قوه شکار و غریزه به دنبال غذا و تعادل در اکوسیستم بوده‌اند حالا با افزایش جمعیت بی‌رویه هماهنگی طبیعت را به هم ریخته‌اند.

افزایش چشمگیر تعداد گربه‌های محلی

برای ارائه این گزاره لازم نیست به دنبال سند و مدرک عجیب و غریبی رفت؛ چون مشاهدات میدانی تک تک شهروندان تهرانی به راحتی نشان می‌دهد که تعداد گربه‌ها طی سالهای گذشته به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. این افزایش هم دلیل ساده و واضحی دارد؛ غذا دادن بی‌دلیل به این حیوانات که باعث بر هم زدن نظم در اکوسیستم شهری شده، طوری که دسترسی منظم آنها به غذا توسط مردم نرخ زاد و ولد در بین‌شان بالا رفته و از این رو وقتی گربه‌ها بدون هیچ تلاش و خطر کردن خاصی به منبع غذایی آسان و ثابت دست پیدا می‌کنند توازن جمعیت‌شان بر هم می‌خورد؛ به عبارت بهتر دستکاری ناخواسته حامیان حیوانات به این شکل باعث ناهماهنگی نظم اکوسیستم شده و به یک آشفتگی در نظام طبیعت شکل می‌گیرد. علاوه بر همه این‌ها این اتفاق با ترس و احساس ناامنی مردم و کودکان در معابر و پارک‌ها نیز همراه است.

خیانت به محیط زیست با ژست حمایت از حیوانات

وقتی زباله‌ها و پسماند غذا رسانی دردسرساز می‌شود

همین چند وقت پیش بود که انتشار یک عکس از غذا دادن و تجمع گربه‌ها در پارک هنرمندان در فضای مجازی با نظرات متعدد و مختلفی همراه بود. تصویری که از یک غذا رسانی غیر اصولی خبر می‌داد. یکی از پیامدهای دردسرساز این اتفاق در محیط زیست اینجاست که این نحوه غذا دادن به حیوانات و تجمع آنها به باقی ماندن پسماندهای غذا و زباله منجر می‌شود چون معمولاً با رها کردن ظروف یک‌بارمصرف، باقی‌مانده غذا که اکثراً حاوی چربی و استخوان است به مرور تبدیل به محل تجمع حشرات موذی و حیوانات آلوده دیگر مثل موش می‌شود؛ تا جایی که این اتفاق باعث شکایت‌های مردمی نسبت به کثیفی معابر، بوی نامطبوع و پخش‌شدن پسماندها شده و مسئولان پارک‌ها مجبور به نصب تابلوهایی شده‌اند که می‌گوید «غذا دادن به حیوانات در محوطه پارک ممنوع است»

خیانت به محیط زیست با ژست حمایت از حیوانات

سرایت بیماری‌های پوستی، قارچی و انگلی

غذا رسانی غیراصولی به حیوانات شهری مثل گربه‌ها نه تنها باعث زشت شدن چهره شهر و آلودگی در معابر و پارک‌ها می‌شود بلکه با سرایت بیماری‌های مختلف هم ممکن است همراه باشد. بد نیست بدانید تحقیقات علمی می‌گوید افزایش بی‌رویه حیوانات ولگردی مثل گربه‌ها امکان انتقال بیماری‌های پوستی، قارچی و انگلی را افزایش می‌دهد. امراضی که بسیاری از آنها «زئونوز» هستند؛ یعنی چه؟ یعنی می‌توانند در تماس نزدیک به انسان هم منتقل شوند.

آسیب به حیوانات با ژست حامی حقوق حیوانات!

بیشتر افرادی که دست به غذا رسانی گربه‌ها می‌زنند در گمان و تصورات خودشان فکر می‌کنند که انجام این کار به بهبود شرایط این حیوانات منجر می‌شود اما کارشناسان حوزه محیط زیست و دامپزشکان نظر دیگری درباره این غذارسانی غیراصولی و بی‌رویه دارند. آنها معتقد هستند که غذا رسانی مداوم به گربه‌های خیابانی اگر بدون نظارت اتفاق بیفتد رفته رفته این موجودات را به خوراک‌های انسانی وابسته می‌کند و رفتار طبیعی و مهارتشان به مرور در شکار دچار کاهش می‌شود و همین هم بعد از مدتی باعث می‌شود که آنها توان مبارزه برای بقا در شرایط عادی و طبیعی را از دست بدهد. علاوه بر این‌ها دادن غذاهای نامناسبی مثل خوراکی‌های پرچرب و نمکی برای آنها بیماری‌های گوارشی و کلیوی را به همراه دارد. بنابراین می‌شود گفت نیت به ظاهر خوب آنها در اصل به بهبود حال این حیوانات ختم نمی‌شود.

خیانت به محیط زیست با ژست حمایت از حیوانات

یک پیشنهاد برای کنترل شرایط

با مرور دیدگاه‌های فعالان و کارشناسان محیط‌زیست درباره مدیریت جمعیت حیوانات شهری به‌ویژه گربه‌ها یک رویکرد علمی بیش از دیگران برجسته است: گرفتن، عقیم‌سازی و بازگرداندن حیوانات به زیستگاه اولیه. این شیوه، که در بسیاری از شهرهای جهان به‌عنوان استاندارد مدیریت جمعیت حیوانات پذیرفته شده دو مزیت اساسی دارد؛ از یک‌سو امکان ادامه زیست طبیعی و کم‌تنش برای حیوان فراهم می‌شود و از سوی دیگر، روند فزاینده زاد و ولد کنترل شده و جمعیت به یک تعادل پایدار می‌رسد.

کارشناسان تأکید می‌کنند که «غذا دادن بدون انجام عقیم‌سازی» نه‌تنها رویکردی حمایتی نیست، بلکه به‌تدریج خود به نوعی آسیب‌رسانی تبدیل می‌شود؛ زیرا این کار، هم فشار مضاعف بر زیرساخت‌های شهری ایجاد می‌کند و هم احتمال بیماری، درگیری، سوءتغذیه و مرگ‌ومیر حیوانات را افزایش می‌دهد. از همین رو، مدیریت علمی و مبتنی بر تجربه زیست‌محیطی، به‌جای مداخلات مقطعی و احساسی به‌عنوان راه‌حل پایدار روشی بهتر و قابل اعتناتر خواهد بود.

کد خبر 6660678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • DE ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۸
      51 80
      حالِ آدم را بهم میزند!
    • مجید IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۸
      اینها حامی حیوانات نیستند، کدام حیوان در معرض انقراض را حمایت کردند؟ چه کمکی به حیوانات بومی و تلاش برای حفاظت و بقای آنها انجام دادن؟ اینها فقط حامی سگ و گربه هستند چون برای آنها لایک ، ویو و کامنت دارد و وسیله ای برای پولسازی، چه از طریق پت شاپ و چه تبلیغات در پیج ، اگر بچه ی یکی از آنها را یکی از همین سگ های ولگرد گاز بگیرد مشخص می‌شود واقعا حامی هستند یا صرفا وانمود به روشنفکری میکنند
    • پرویز IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۸
      53 71
      یک روز تابستان گذشته ساعت۶/۳۰ صبح با موتور داخل شهر می رفتم برای خرید نان که یک مرتبه ۳ تا سگ به سمت من حمله کردند ، خوب من توانستم آنها را فراری بدم ، حالا فکر کن به یک کودک یا یک خانم حمله می کردند ، اون وقت چی می شد .
      • Saeid FR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
        28 24
        ببین تو هم اگه گرسنه باشی نتونی چند روز غذا بخوری به همه حمله میکنی که شکمتو پر کنی حالا امدی حرف بی ربط میزنی
      • پرهام IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۳
        6 9
        اصلا سگ هیچوقت به کسی حمله نمیکنه مگر بیماری هاری داشته باشه.سگ یک حیوان اهلیه مثل سایر حیوانات اهلی و غریزه شکارش رو از دست داده سگها نسبت به گربه ها حتی اهلی تر هستند و هیچوقت شکار نمیکنند.اگر سگ به سمت شما میاد یا برای بازیه یا غذا.شما ترس بی علت یا فوبیا نسبت به سگها دارید و باید خودتون رو معالجه کنید.سگ بیچاره چه گناهی داره که بخاطر ترس شما یا اعتقادات اشتباه شما باید بمیره.کنترل جمعیت حیوانات راه حل اخلاقی و قانونی داره که متاسفانه در کشور ما هیچکدام انجام نمیشه
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۸
      70 21
      در این مقاله ها مطالب ضد و نقیض مطرح شده است. اولا گربه های ماده در هر صورت لااقل دو بار در سال جفت گیری میکنن و معمولا هشت نه عدد بچه گربه به دنیا میارن،که بچه های زایمان دوم ،از بین میرن. کلا دو سه تا بچه باقی میمونن. افرادی که غذا رسانی میکنن سوپ گربه درست میکنن و به سوپ آنتی بیوتیک،داروهای ضد قارچی و ضد انگل اضافه میکنن. و چون چشم گربه ها مستعد عفونت هس،از قطره و پماد چشمی استفاده میکنن. تا حد امکان عقیم سازی رو هم انجام میدن. به دلیل شرایط بد اقتصادی عقیم سازی کمتر شده،ولی متوقف نشده است.
      • سعید IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
        35 51
        اصل غذا دادن اشتباهه در هر کشوری اگر باشد جرم محسوب میشود اما جامعه ما به سمت خودآسیبی با سرعت در حال حرکت است غذا دادن باید به قاعده و در موارد خاص انجام میشود نه اینگونه
    • ناشناس IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۸
      82 35
      الان کارشناسان‌ محیط زیست فکر میکنن همه پارک‌ها وخیابونهای شهرها و روستاها پر غذا برای گربه ها هست وحامیان گربه ها میان تو غذا خوردن گربه هادخالت میکنن الان که جنگل،کوه، بیابون ها روما انسانها ازبین بردیم خونه ساختیم دیگه الان توی پارک‌ها وخیابون هاجانورانی هستن که گربه ها بخوان شکار کنن وحامیان گربه ها نمیزارن وگربه های خیابونی رو با غذا رسانی بی رویه بد عادت کردن برید خداتون رو شکر کنید که بازهم کسانی هستن بی منت تومحله هابه گربه ها غذارسانی می کنن و در زمان بیماری هاشون حمایت میکنن
      • مریم بازرس IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
        31 14
        موافقم،دیکه رفته رفته جایی برای این حیوانات زبون بسته باقی نمی‌مونه ،،خیلی ناراحت کننده هست ،،چیزی برای پیداکردن ندارن زباله ها ،،که اکثرا داخل باکسهای فلزی و در پوشیده هستش،،سگ وگربه اکه حمله ور میشن گرسنه هستن ،،یا اینکه آزار ببینن،سیستم دفاعی پیدا کنن
      • ناهید غیورآذر IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۲
        2 1
        آفرین به شما.
      • احمد IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۲
        2 5
        سلام درود بر شما دقیقا همینطوره گربه ها مخصوصا در سال نهایت سه الی چهار بچه ازشون باقی می مونه بعد یک سری از دوستان گربه و سگ اهلی رو با شیر و ببر و پلنگ و خرس اشتباه گرفتن که اونا رو هم انسان یا منقرض کرده مثل شیر ایرانی یا داره منقرض می کنه
    • تنها IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۸
      52 48
      این محتوا و کلیپهایی که در فضای مجازی میبینید و اینکه طرف چنان گریه میکنه که انگار اعضای خانواده اش هستن نه برای اون حیون بلکه برای دیده شدن و جمع کردن فالوورانجام میشه
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۸
      54 42
      دخالت در طبیعت باعث نابودی حیات وحش می شود .
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۸
      47 33
      حتی موش هارا گربه ها نمیگیرند کار اصلی یادشون می‌ره با سرویس مجانی غذا که دارند
      • گربه IR ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
        60 42
        خیلی زرنگ تشریف دارین شما ها ؟! ضد گربه ها هستید و انتظار دارید گربه ها براتون خیابونارو از موش پاکسازی کنند؟! میخواید بیان جارو هم بزنند خیابونارو !
      • یک هموطن IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۱
        2 0
        ببخشید این وظیفه شهرداری است که موشها ا از بین ببرد .شهرداری با این بودجه های کلان چکار میکند؟ شهرداری‌ها اصلا وظیفه خود را انجام نمی دهند درختهارا که هرس نمی‌کنند که جلوی چراغهای خیابانها را گرفته و تاریکی در کوچه ها و خیابان‌ها هست سمپاشی برای دفع موش و حشرات مزاحم نمی کند.بودجه ای برای عقیم سازی سگها و گربه ها که اصلا و ابدا در نظر می‌گیرد
      • احمد IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۲
        5 4
        سلام دوست عزیز کی گفته نمی گیرن بنده خودم تو باغ به گربه ها غذا هم میدم بارها و بارها دیدم موش و.. رو هم اتفاقا شکار می کنن جز ذاتشونه بعد اگر منظورتون موش های تهرانه خیر اونا موش های جونده بزرگ هستن و گربه نمی تونه بگیره موش های کوچیک هم اینقدر بعلت فاضلاب انسانی زیاد شدن دو برابرشون باید گربه باشه
    • علیرضا IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۸
      19 8
      با کلیت مطلب موافقم اما با عقیم سازی نه زیرا باعث منقرض شدن ذخیره. زیستی و ژنتیک کشور و برآوردن آرزوی توله کشها و ازدیاد حیوانات غیر بومی میشود یک نگاهی به سگهای ولگرد بی اندازید بینید چه بلای بر سر ذخیره ژنتیک بومی آمده است بیشتر شبیه به سگهای ژرمن شدند اول باید عقیم سازی حیوانات خانگی غیر بومی انجام و اجباری شود. و با میکرو چیپ کنترل شود بعد حیوانات بی صاحب و بومی شهری
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۸
      60 25
      باید به حیوانات غذا دااد .ما خودمون میتونیم بی غذا بمونیم اینها اهلی شده آن نباید عقیم سازی انجام شود.هم به حیوانات کمک میشه هم به انسانها.
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۸
      24 19
      دولت باید کاری کند مردم دلشان می‌سوزد به این زبان بسته هاغذامیدن جانم است گوشه کنار شهرها شهرهای دنیاراببینید یاد بگیرین آقایون مسعول شهرها
    • حمید رضا IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۸
      33 3
      درود . بسیار خرسند شدم که بالاخره رسانه ها دارن گزارش علمی و اخلاقی در مورد محیط زیست و حیوانات میدن در این گزارش خوب بهترین روش علمی که اکنون در دنیا اجرا میشه غذا رسانی و کنترل جمعیت یعنی عقیم سازی اشاره شده، امیدوارم اکنون که فرهنگ حمایت از محیط زیست و حیوانات در مردم بویژه نسل جدید در حال نهادینه شدنه رسانه ها در مورد وظایف حاکمیتی در حوزه عقیم سازی و پناه دادن به حیوانات مطالبه گری بیشتر ی کنن
    • شهرام IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۸
      73 21
      حتما باید سگ و گربه ها رو بکشیم تا محیط زیست نجات پیدا کنه!!! این زبون بسته ها هم مخلوقات خداوند هستن و نیاز به غذا دارن .
      • فرزاد IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۳۰
        4 9
        گاو و گوسفند و مرغ و خروس چی؟ اینها مخلوق خدا نیستند که با بی رحمی تمام میکشید و به خورد سگهای بی خاصیت میدهید؟
      • علی IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۲
        8 0
        با سلام به آقایی که فرمودن گاو و گوسفند رو می کشین به خورد سگ ها می دید دوست عزیز گاو و گوسفند و مرغ و خروس رو می کشن به خورد انسانها میدن شما گوشت نخور دیگه نمی کشن ربطی به سگ ها و گربه ها نداره، غذای سگ و گربه گوشته غذای گاو و گوسفند علف و مرغ دانه نمیشه که تغییر غذایی داد
      • علی IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۲
        1 0
        با سلام به آقایی که فرمودن گاو و گوسفند رو می کشین به خورد سگ ها می دید دوست عزیز گاو و گوسفند و مرغ و خروس رو می کشن به خورد انسانها میدن شما گوشت نخور دیگه نمی کشن ربطی به سگ ها و گربه ها نداره، غذای سگ و گربه گوشته غذای گاو و گوسفند علف و مرغ دانه نمیشه که تغییر غذایی داد
    • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      51 19
      خیلی هم کارخوبی میکنن که به حیوانات غذامیدن.حیوانات بومی وظیفه ی محیط بانان کشورنه مردم عادی که درشهرزندگی میکنن اخه غذادادن به گربه هاچه ضرری برای شماداره.یاغذادادن به سگ .وقتی به حیوونی حمله بشه مسلماکه اوهم به شماحمله خواهدکرد.جان گرفتت این مخلوقات به دست خداوندنه من وشما
      • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
        13 9
        نگاه متعصبانه و کور کورانه معمولا به جای خوبی ختم نمیشود.غذا دادن به حیوانات گرسنه فی النفسه کار خوبیه اما وقتی از حد و اندازه عرف خارج شود!میشود غذای پانزده میلیون موشی که زیر شهر زندگی میکنند.طعمه گذاران محترم شهرداری گله مند بودندکه تمام زحمتشان بهدر میرودو جمعیت موش‌های پایتخت دیگر قابل کنترل نیست . اولین بیماریهای فراگیر در دنیا از طریق موش انتقال یافته پس تعصب را کنار بگذاریم و اجازه دهیم طبیعت مسیر خود را طی کند.
    • احسان IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      42 18
      خیانت اینه که جای این حیوون های زبون بسته رو آدم ها گرفتن و جایی برای زندگی ندارن.
      • محمد حبیبی IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۳۰
        9 11
        حتما سگ و گربه ها قبلا تو شهر زندگی می‌کردند بعد آدمها اومدن تو شهرها مسخره
    • بزرگمهر IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      28 12
      قدیمترها، هر خانه ای یکی دوتا گربه داشت. ما هنوز در خانه باغ گربه داریم و هرگز شکمش را کامل سیر نمی کنیم. چون او باید تعدادی از حشرات و حتی علف بخورد تا سلامت باشد. هم سیر می‌شود و هم وظیفه محیط زیستی اش را انجام می‌دهد.
      • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۳۰
        4 4
        گربه حشره وعلف میخوره؟؟؟!!!
      • احمد IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۲
        5 1
        سلام درود بر شما دقیقا گربه حیوان اهلیه بنده هم تو باغ هستم دوستی که گفتن بله گربه حشرات رو می خوره و علف هم می خوره برای هضم غذاش
      • ساناز IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۴
        0 0
        نه حیوانات در تمام کره زمین زندگی میکنن شهر و روستا هم نداره..اینکه الان شهرها توسعه پیدا کردن و تمام جاهایی که قبلا محل زندگی حیوانات بوده شهرسازی و ساختمان سازی شده چیز غیر قابل انکاریه پس حرف خنده دار نزن...حتی دورافتاده ترین جاها که داخل کوهها و مسیرهای سخت گذری هست هم ویلا سازی کردن دوما قبل از این به کار غذارسانی سگها کار داشتید الان به گربه ها رسیدید
    • IR ۰۴:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      42 12
      ارزش این حیوان از انسان نماهای بیشتره وقتی آپارتمان می‌سازیم حیوون بیچاره چجوری پرنده شکار کنه اون هایی که گریه دوست هستن میدونن گربه موش نمیخوره چه عجیبببب پس من چرا مریضی نگرفتم از این فرشته های خدا
    • ناشناس IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      20 37
      شهر ها پر شده از این سگها و گربه های ولگرد و آدمهایی که از روی لجاجت به این حیوانها غذا میدهند
    • حمید DE ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      41 18
      به نظر من غذا دادن به گربه ها هیچ ضرری واسه محیط زیست نداره
    • لیدا IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      22 2
      سلام عقیم سازی برای حیوانات بهترین گزینه هست به خصوص سگ های کنار جاده ها از مردم تقاضا داریم تا می‌توانند با کمک هم حتی شده برای دو تا گربه اقدام کنند و از دامپزشکان می‌خواهیم طرح حمایتی را با قیمت های پایین و خیلی پایین انجام بدهند تا بتوانیم کمک حیوانات باشیم
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      28 15
      توی ترکیه که یک کشور مسلمان بشمار میاد دستگاه گذاشتن که خودکار به گربه ها غذا میده اونوقت ما...
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      15 19
      اگر افراد بی خرد اجازه میدادن موجودات به طور طبیعی زندگی کنند خودشون جمعیتشان رو کنترل میکردن و نیازی به عقیم سازی نبود فعلا این روزها غذا دادن به نوعی ژست تبدیل شده و گربه ها و سگها رو بیچاره کرده
    • نرگس خانم IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      12 5
      حامیان حیوانات فقط باید به اهمیت عقیم سازی پی ببرن. همین. این که انقدر داستان نداره، راه حلش واضحه.
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      11 11
      این کارهای حمایتی ظلم آشکار در روند طبیعی حیوانات است این خلاف طبیعت واست این مسخره است .این افراد را باید از دسترسی به حیوانات دور کرد .
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      4 11
      گربه که زندگیش از همون اول تو اجتماع بوده کاریش نمیشه کرد اگه بخان کارکنند باید فکری به حال سگهای ولگرد کنن خطرناکه هستن
    • مریم IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      21 11
      من خودم یکی از اونهایی هستم که به کربه غذا میدم از کارم راضیم و هر کی می تونه بهش کمک کنه من از اونهای که به حیوانات کمک مکننه ممنون وخدا خیر شون بده حتی اگر کم
    • فینا IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      15 7
      با درود..در خصوص مطالب گفته شده برای غذارسانی به حیوانات که این ا قبیخ و غیر اصولی توصیف می‌کنند ولی باید بدانید که همین گربه از ۴ یا ۵ بچه ایکه بدنیا می‌آورد بندرت ۲ عدد باقی میماند و به مرحله جفت گیری می‌رسد اکثرا یا زیر ماشین می‌روند یا توسط خود انسان(ا!!؟) به وسیله سم کشته می‌شوند بنابراین عقیم کردن به نظر من کار غیر اصولی و مغایر طبیعت میباشد بجای تمام این حیوان ستیزی بهتر است واکسینه شوند ته بقول خودتان از بیماری‌های انگلی و قارچی و هزاران بیماری دیگر در امان بماند
    • دانشجو IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      18 8
      از خدا و پیامبرش شرم کنید که اینطوری میخوایید حیوانات رو قتل و عام کنید.
    • حمید IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      16 6
      نظر من این‌گزارشها عجیب هستند یعنی چه گربه چه اسیبی به مردم میزند ایا انسانها که اسیب به محیط زیست میزنند چرا نمینویسید که ما محیط انها را با ساخت و سازهای بیمورد گرفته ایم‌
    • سعید IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      10 10
      این فرهنگ و درک غلط که وارد فرهنگ اصیل ما و تفکرات اشتباهی به همراه داشته با سکوت رسانه تصویری دامن بیشتری خورده ترس از مواردی سکوت رسانه را همراه داشته و موجب شده تا فراگیری خارج از عرف و قاعده که هیچ ضرر رسانی بیشتر همراه داشته باشد در هر کشور دیگری غذا دادن جرم محسوب میشود حال اینجا عده ای جاهل چاهی بزرگ حفر میکنند هر روز به نام آخی حیوونی کل کشور درگیر آسیبی فراگیر میشود
    • احمد IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      16 2
      متاسفانه وقتی نظرات را هم میخوانید ،متوجه کم سوادی افراد در زمینه حیات وحش و دخالت در آن می شوید، حکایت این آدمها ، حکایت کسی است که وسط یک جاده ، یک ستون سنگی ساخته بود و روی آن یک چراغ نصب کرده بود، وقتی از او سئوال کردند چرا چنین ستونی ساخته‌ای ، گفت برای اینکه چراغ را روی آن نصب کنم! پرسیدند چرا چراغ را روی آن نصب کرده‌ای، گفت واقعا نمیفهمید؟! برای اینکه ماشینها ستون را ببینند و به آن برخورد نکنند!!!! حالا حکایت این آدمهاهمین داستان است و اصلا متوجه نیستند که این چرخه از پایه غلط است.
    • م.ن IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      11 11
      باسلام.. من و همسرم ۳سالی هست که به سگها غذارسانی میکنیم..موجوداتی که شمادارید درموردشون حرف میزنید جون دارن حس دارن اونم‌یه حس قوی..سگهایی رو دیدیم که بخاطر بچه هاشون از جونشون‌میگذرن لاشه هم نوعشون رو از وسط جاده هایی که ماشین میزنه و تلف میشن دور میکنن..هیچ آسیبی به محیط زیست هم نمیزنن..
    • ارش IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      13 6
      حیوان دوستی خوبه ولی حیوان پرستی مزخرفه . غذا دادن به حیونها همان دوستی با خاله خرسه هست ، طرف فکر نمیکنه اینکارش توازن طبیعت و اکو سیستم محیط رو بهم می ریزه، فقط ژست مهربانی میگیرن .
    • کوروش IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      9 9
      درود .زمانی که حرف حساب سودی و ثمری ندارد باید بزور و قانون متوسل شد .شما چند تا کارشناس کاردان بیارید و تو تلویزیون یا رسانه ملی درباره اینکارها کارشناسی کنند پس از اون برید و قانون در مجلس وضع کنید اونوخت برخورد کنید با متخلفان .
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      1 8
      این حرفها در مورد غذارسانی به سگها درست است ولی گربه ها نه،کلاً گربه باید حمایت شود
    • هما IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      5 1
      اشتباه نکنید.گناه گربه ها نیست که ما انسانها نمی تونیم باهاشون همزیستی کنیم...با هیچ حیوانی نمی تونیم..همه جا تبدیل شده به محل سکونت انسانهایی که تحمل هیچ حیوانی ندارن...راهش عقیم سازی هست ..نه زجر کش کردن و گرسنگی دادن...هر گربه که عقیم بشه هشت نه تا گربه که قراره به دنیا بیان از سرما و تصادف و دم بریدن و همه اینها نجات پیدا می کنند....ی وانت غذا هم بدی دردی رو دوا نمی کنه...من توی یک دامپزشکی کار کردم و عقیم سازی نرها رو بلدم و انجام میدم...از دامپزشکها می‌خوام که همکاری کنند
    • احمدیانی IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      1 2
      بنظرم بهتره موضوع بر حسب نوع حیوان تفکیک بشه به هر حال گربه ها موجوداتی کوچکتر هستن وحتی با وجود عده زیاد در یک ناحیه گروه تشکیل نمیدن وانفرادی زندگی میکنن وبی سگها جثه بزرگ داشته وگروه متشکل از چند سگ حتی تا هفت سگ تشکیل میدهند ودر ساعتهای شب در شهر پرسه میزنن که منظره وحشتناکی درست میکنن ومیتونه برای افراد جامعه مخصوصا کودکان وبانوان خطرات جدی ایجاد کنن پس رسیدگی به این سگها بهتره در اولویت باشه بهتره ساماندهی بشن ولی روش وطریقه اونرو کارشناسان با توجه به فرهنگ ودین وسایر مولفه هاباید تعیین کن
    • ناشناس IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      10 20
      منم به گربه ها غذا میدم. از ادما بی ازارتر هستن. عقیم سازی رو باید خود دولت مجانی در ساختمانهای دولتی اگر بسازد انجام دهد از دامپزشکانی که دوره دکترا را میگذرانند استفاده کند . بفکر محیط زیست نباشید درختا خشکیده شدند و در بیابانها ساختمان ها سربه فلک کشیده اند . دست از سر حیوانات بردارید وقتی جایی برای زندگی انها دیگر وجود ندارد.
    • محمد حسن گل‌ محمد زاده IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      3 6
      این مساله به این سادگی ها نیست. از طرف دیگر باید درنظر بگیریم که ما انسانها زیست محیط حیوانات را تخریب کرده و آنها را به پسماند غذای خودمان وابسته کرده ایم. البته نکات ذکر شده در مقاله درست است ولی ایشان فقط نیمه خالی لیوان را دیده و بررسی کرده اند
    • پریسا آرامش IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      10 8
      غذا رسانی به حیوانات بسیار عالیه با حیوانات مهربان باشیم ، اونها حق زندگی دارن ،،،، حیوانم آرزوست
    • Saye IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      10 1
      روزانه هزاران درخت قطع می‌شود، میلیاردها زباله غیر اصولی دفن می‌شود، آتش‌سوزی جنگل‌ها بی‌هیچ رسیدگی رها می‌شوند. در بسیاری از کشورها، دولت‌ها با عقیم‌سازی، واکسیناسیون و غذارسانی کنترل‌شده مسئولیت حیوانات شهری را برعهده دارند تا اکوسیستم شهری آسیب نبیند. اما در کشور ما همه مسئولیت ها به دوش مردم افتاده. اگر واقعاً دغدغه محیط زیست دارید، چرا درباره ماشین‌ها و سوخت بی‌کیفیت، سوء مدیریت منابع طبیعی، سدسازی‌های مخرب، بحران آب و خاک، و بی‌تفاوتی دولت نسبت به آتش‌سوزی‌ها چیزی نمی‌نویسید؟
    • جهانگرد IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      4 0
      .در گذشته هم دربرخی خانه های بزرگ وقدیمی و روستاها.، سگ و گربه ته مانده غذاو نان را می خوردو در کنار آن پرندگان،موش کور و..را شکار می کردو یک با ر زاد و ولد بود در خیلی کشورهای اروپایی حیوانات کیسه مدفوع، کد شناسایی، مالیات و مجوز نگهداری دارند.
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      0 2
      غذا دادن با گذشت زمان نسل این حیوان را از بین می‌برد زیر ا این حیوانات تنبل می شوند و دنبال غذا نمی‌روند همان طور که در هند میمون فراوان است در ایران گربه معروف است با ید این حیوانات خودشان دنبال غذا بروند تا نسلشان باقی بماند
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      3 8
      واقعا هرجا می ری فقط سگ و گربه می بینی با اون کثافت کار ی هاشون همه جا مدفوع سگ و گربه ریخته کلا نظم اکوسیستم رو به هم زدن با این غذا دادناشون اینا خودشون باید دنبال غذا باشن نه این که ملت اینا رو آماده خور کنن واینقدر تولید مثل کنن اونایی که فاز روشنفکری گرفتین پس به موش هم غذا بدید اونم حیوونه دست بردارید ازاین غذا دادناتون به زودی تعداد سگ و گربه توایران بیشتر ازآدما می شه حیوون های کثیف ومزاحم
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      6 2
      به نویسنده مقاله تبریک میگم.واقعا درست نظر داده،من به گربه ای غذا میدادم،هرچند همیشه غذای مناسب هم نداشتم،ولی اگه لازم میشد از غذای خودم میدادم.بعداز مدتی متوجه شدم دوتا توله زاییده و حالا هر سه باهم انتظار غذا از من داشتند.
    • بنده خدا نوکرخدا IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      8 4
      بنام حق زمین خدا حق همه است خدا زمینش رابه همه آفریدهاش اجاره داده و سگ و گربه ولگرد نیستنددر دنیا خدا صاحب دارن اول صاحبشان خداس
      • رضا IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
        1 4
        دقیقاً همینطوره درود بر شما
    • ناشناس IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      9 6
      حالا حمایت بیش اندازه از این حیوانات ، خوبی شان چی هست چه سودی برات دارند
      • مریم IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۱
        3 0
        بهتر ازرسیدن با ادمهایی هست چون تو که بویی ازادمیت نبرده موجود خداست وقتی نمیفهمی کاریش نمیشه کرد
    • لیلی IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      7 4
      اون دوستانی که هم که معترض هستند اگر یه مقدار این گارد حیوان ستیزی رو کنار بدارند میبینن که نتیجه زحمت همین حامیان که از نظر شما برای دیده شدن هست توی این وضعیت و شرایط اقتصادی با کلی زحمت در یک مثال ۱۲۰۰ قلاده از سگها رو عقیم کردیم در عرض چند ساعت همه رو کشتن و همینطور گربه ها در پارک‌های مختلف و همین چندوقت پیش هم در پردیس دیگه حداقل کاری نمی‌کنید اینطوری هم قضاوت نکنید هر روز کلی کیس درمانی که توسط انسانها مورد آزار اذیت قرار گرفتن هست این رو هم ببینید لطفا بعد نقد کنید و از غذارسانی ایراد
    • ویدا IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      1 10
      اگه قانونی تصویب بشه که غذا دادن به حیوانات بی صاحب جرم محسوب بشه هیچ کس اینکار را انجام نمی ده متاسفانه ما خیلی خلاء قانونی داریم
    • محمود IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      1 4
      متأسفانه دوستان اشتباه برداشت می‌کنند کسی با حیوانات دشمنی نداره لطفا در کار طبیعت دخالت نکنید
    • محیا IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
      9 2
      بعد از سگ های بی زبان نوبت گربه ها شده دست از سرمون بردارید
    • ایرانی IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۳۰
      5 4
      همه ما انسانها وظیفه دینی داریم که به حیوانات کمک کنیم درغیراینصورت مورد غضب خداوند متعال قرار خواهیم گرفت
    • mahsa IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۳۰
      10 0
      افرادی که این حرفارومیزنندمطالعه کنید حضرت محمدازظرفی که گربه ازاون اب میخورده وضومیگرفته برای نمازو عبادت، مطالعه بفرماییدحضرت علی وائمه دیگه چندحدیث راجع به حیوانات دارند، خالق ما خالق حیواناتم هست، پس وقتی نمیتونیم مخلوق مظلوم و بی زبون خدارودوست داشته باشیم نمیتونیم هم نوع خودمون دوست داشته باشیم اگردلای مهربونی داشتیم شایدوضعیتمون بهتربود
    • سهیلا IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۳۰
      21 1
      ای بابا نترسید جای شما تو دنیا تنگ نمیشه رحم کنید تا خدا بهتون رحم کنه
    • رز IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۳۰
      5 1
      دو تا گربه خونه دارم و علاوه بر اونا به بعضی از گربه ها محل هم غذارسانی می کنم چون هیچی نمی تونن برای خودشون پیدا کنند و هر وقت میرم بیرون میبینم همشون دارن تو آشغالا دنبال غذا می گردن ولی با وجود غذارسانی گربم چند باری خودش موش شکار کرده بود و آورده بود خونه پس ربطی نداره
    • خالق IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۳۰
      5 0
      شما حیوان ستیزی خودتون رو با دلایل متناقض و خطرات بهداشتی میخواهید توجیه کنید. من شک ندارم در همه عمرتون حتی یک بار به گربه یا سگ غذا نداده اید. وجود گربه در معابر و پارک‌ها سبب وحشت عابرین و کودکان می‌شود؟
    • زنده باید مملکتم و اقوامش. IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۳۰
      4 2
      تو این محیط زیست گربه ها و حیوانات زندگی میکنند..یکی باید به اینها باید برسه...بدون این حیوانات محیط زیست .به درد نمیخوره...چون فقط محیطش میمونه...و زیستش از بین میره
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۳۰
      8 0
      چرا در کشور های پیشرفته گربه و سگ ویلان دیده نمی شه عزیزم دولت باید خانه سگ و گربه درست کنه همه را نان و آب بدهند به موقع عقیم کنند و تحت مراقبت بهداشتی باشند اگر کسی خواست به سر پرستی بگیره دیگه گربه و سگ بدون صاحب و بی خانمان در هیچ جا پیدا نمی شه
    • US ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۳۰
      0 0
      پرورش سگ وگربه وقتی جا ومکان ندارند وقتی باید حیوانات دیگر راکشت وبه اینها داد‌ حامی چه حیواناتی هست بگووحامی سگ وگربه وازدیاد بی رویه سگ وگربه در خیابان اینا باید عقیم بشن کل خیابونها سگ وگربه است اگر چندروز بهشون غذا نرسه به انسانها حمله میکنن وگرنه مگه جنگله که برن شکار کنن اگر دوستشون دارید هرکدومتون یکیشون ببرید خونه تون تو خونه تون بهشون غذا بدین یا پول بذارین روهم مکانی براشون تهیه کنید هی بهشون غذا بدین
    • US ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۳۰
      0 1
      خوب آیا به این سگ وگربه ها واکسن می‌زنید که مردم آلوده نکنند ازبیماری کنار تا هاری یافقط غذا میدین که اینجا بشه جنگل بعد آیا همیشه به سگ وگربه ها غذا میدین خوب اگر گرسنه باشن به آدمها حمله نمیکنن انوقت گردن کیه زیادشون میکنی و میری همین حمله به مردم بیماری های مخصوص حیوانات واکسینه شدن انتقالش به مردم چی
    • US ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۳۰
      0 2
      افراد حامی حیوانات به تعدادی که میتونن ازاینا ببرن خونه شون واکسینه کنن جای گرم ونرم بهشون بدن اونموقع بهشون خواهند گفت حامی الان فقط غذا بده هستین اگرهم پولداران خوب مکانی تهیه کنید همه رو ببرید نگهداری کنید
    • US ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۳۰
      2 1
      حامی های عزیز پول جمع کنید محل نگهداری ازسگ وگربه فراهم کنید غذاشون بدین واکسینه کنید مراقبت ومحبت کنید اونجا کنارهم به خوبی وخوشی زندگی کنن
    • US ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۳۰
      0 8
      دیشب نشستیم تو پارک هردقیقه ازیکطرف چندتا گربه میومد سمتمون آخر سر یک گربه پرید به دخترم چنگش زد الان میترسم هاربوده باشه امروز که جمعه است تافردا ببرم دخترم رو واکسن هاری بزنه امنیت نداریم تو پارکها پارک اولی پرسگ بود دومی پر گربه خدا رحم کنه گربه هارنبوده باشه الان باید ۳نوبت واکسن بزنه دخترم
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۱
      0 0
      آخه میگن غدا ندید ،اکر برن شکار کنن کبوتر دوست ها میزننشون، موش‌ها هم که اندازه ی یه گربه شدن ،سطلها زباله هم که مکانیزه شدن ،طفلی بچه گربه ها چطوری برن توی سطل زباله ؟ اصلا چرا باید برن توی سطل زباله ؟
    • ناشناس IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۲
      0 3
      یه سازمان و ارگانی پیدا نمیشه با این جماعت سگ و گربه باز برخورد کنه ، هر فروشگاهی سگ رو میبرن تو پارکا میبرن ، ات اشغالاشون همه جا ریخته ، سلامت همه رو به خطر انداختن ، انگار بقیه روزی ده تا سگ و گربه میکشن ، تا حرفی هم میزنی مثل همون سگ حمله میکنن ، همه جا رو به گند کشیدن ، خیلی خوشت میاد خونت رو پر سگ و گربه کن ، بقیه دوست ندارن فهمیدنش خیلی سخته ، بقالی و قصابی جای سگ نیست
    • احمد IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۲
      6 0
      سلام حیوان ستیزی در ایران اتفاقا بیشتره تا حیوان دوستی اول انر اینکه گربه و سگ جز حیوانات اهلی هستند و طبق فرامین اسلامی و عرف نفقه شان بر عهده صاحب آنها و انسانهاست و بنده خودم دیدم که گربه ها حتی با وجود غذا خوردن باز دنبال شکار میرن و ربطی به غذا خوردنشون نداره تو باع بارها و باره دیدم بعدحیوانات درمعرض انقراص وحشی رو هم انسانها به این روز انداختن با شکار کردن حیوان بی گناه بخاطر گوشت ، پوست ، خز و... وگرنه هیچ سگ یا گربه ای این کار رو نکرده مثلا یوزپلنگ ایرانی رو انسانها در معرص انقراض گذاشت
    • شهریار IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۲
      0 0
      آخه از کجا غذا گیر بیارن شما خودت تحمل چند روز گرسنگی رو داری ؟ از جون این زبان بسته ها چی می خواین؟ این آدمها هستند که اکوسیستم رو بهم ریختند زباله هاشون رو توی طبیعت رها کردن خونه های آپارتمانی ساختند دیگه جایی برای زندگی حیوانات مونده چرا حرف مفت می زنید
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۲
      0 0
      تکثر بی رویه یک یا چند حیوان در طبیعت مساوی با برهم زدن بالانس طبیعت .کار بدون مطالعه میشه فاجعه
    • ارزو IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۳
      6 0
      میخام بدونم الان مشکل ما فقط غذادادن به سگوگربه هاس واقعا...همه مشکلات کشور حل شده..من تااخرعمرم بهشون غذامیدم هروقت براشون غذاگرفتم خدادوبرایرش روبهم داد..دست ازسر این حیوونابردارین
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۳
      0 5
      غذاخوری های خیابانی که میری یافسفودی چنتا گربه دورورپات میپلکه واقعا چندش اورن ادم ازغذا خوردن منصرف میشه گربه های پررو
    • ابوالفضل IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۳
      2 0
      همون خدایی مارا آفریده حیوانم آفریده حق کشتن ان را نداریم میتونیم از زادولدوش جلو گیری کنیم
    • عاطفه IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۴
      3 0
      نمی‌دونم چرا وقتی یک وعده غذا به حیوانات گرسنه میدهیم خیلی ها یاد محیط زیست و اکوسیستم میافتند اما اینهمه ساخت و سازهای بی رویه در طبیعت و ریختن زباله و آتش زدن جنگلها را خیانت به محیط زیست نمی‌دانند .. حیوانات خیابانی حتما باید غذارسانی شوند و اینکار خیلی خوب وانسانیست
    • افسانه IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۴
      2 0
      سلام من همیشه حامی این مخلوقات زیبا و مظلوم و بی پناه بودهام و غذای خشک همیشه همراهم هست نمیتونم حیوان گرسنه ای در خیابان ببینم و بی تفاوت از کنارش بگزرم با این تورم و گرانی هم فکر نکنم کسی غذایی در زباله ها بریزد که این فرشته ها بتونن پیدا کنن این کار انسانی رو اینقدر بد جلوه ندید دولت باید بفکر عقیم سازی باشه چون منم با زاد و ولد بیش از حدشون مخالفم ولی هزینه بالایی رو شامل میشه که از توان ما حامیان خارجه در این مورد یه کم از دولت ترکیه الگو برداری کنید لطفا
    • کتایون IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۴
      1 0
      کسی که حامیه خوب می دونه عقیم سازی به اندازه غذارسانی مهمه تو کنترل جمعیت ولی متاسفانه با این موج تورم و افزایش هزینه های عقیم سازی و دوره نقاهت نمیشه صرفا" انتظار داشت وظایف و بودجه شهرداری ها یا هر ارگان دیگه ای رو به تنهایی بدوش بکشه